lørdag den 28. januar 2012

Hæklede armbånd



Jeg har eksperimeneret med hæklede cirkler.
I nytårsferien var jeg ved at lave et halstørklæde af sådanne cirkler- men indrømmet; det bliver jeg nok ikke færdig med.

Istedet har jeg omdannet idéen til armbånd.



Jeg har lavet to forskellige, og eksperimenterer lidt med én, hvor ringene laver et større hul, når de samles; ligesom en kæde.
Resultatet har jeg ikke været tilfreds med endnu.


Men opskriften på de to andre deler jeg gerne.

Der skal bruges garn med en løbelængde på ca 175mtr/50 gr og bruges hæklenål nummer 2.
lm: luftmaske
km: kædemaske
fm: fastmaske
dbstgm: dobbelt stangmaske
*-*: gentag

Opsrift på armbånd med cirkler i én farve.















1. Lav 15lm, saml til en ring med en km
2. Start med 3lm, lav 18 dbstgm rundt om ringen, saml med en kædemaske i 3. lm

Ved næste ring skal ringen samles gennem første ring (ligesom når man laver guirlander). Dvs først laves de 15lm og så trækkes kæden af lm gennem den forrige cirkel, SÅ kan den nye ring samles med en km.

Sådan fortsættes, til man har den længde, man synes. Jeg har lavet 12 cirkler.
Trådeender hæftes løbende og ringene hæftes til hinanden med nogle få sting. Sørg for at cirklerne vender samme vej allesammen.
Til sidst syes en knap i den ene ende.



Opsrift på armbånd med cirkler i to faver.













Med første farve:
1. Lav 15lm, saml til en ring med en km
2. Start med 1lm, lav 18 fm rundt om ringen, saml med en kædemaske i 1. lm

Skift farve.
3. *2fm i 1fm, 1fm*, saml med en km i 1.fm.

Ved næste ring skal ringen samles gennem første ring (ligesom når man laver guirlander). Dvs først laves de 15lm og så trækkes kæden af lm gennem den forrige cirkel, SÅ kan den nye ring samles med en km.

Sådan fortsættes, til man har den længde, man synes. Jeg har lavet 14 cirkler.
Trådeender hæftes løbende og ringene hæftes til hinanden med nogle få sting. Sørg for at cirklerne vender samme vej allesammen.
Til sidst syes en knap i den ene ende.



Alt efter hvordan farverne sættes sammen, og hvilken knap der vælges, vil armbåndene få et meget forskeligt udtryk.


11 kommentarer:

  1. Hvor er de lækre...

    Sad lidt og spekulerede på hvordan det ville se ud hvis man fortsatte ringene op, så der kom flere rækker...
    Jeg kunne godt finde på at lege lidt med det på et tidspunkt

    SvarSlet
    Svar
    1. lyder spændende - send endelig et billede hvis du afprøvr det. knus

      Slet
  2. De er godt nok fine!
    Minder mig om et vildt vintage armbånd jeg drømte om at gøre efter.
    Smukt.
    Knit and hugs,
    Thea

    SvarSlet
    Svar
    1. hvor dejlgt- er også selv blevet glad for resultatet- det ligner lidt strikkede snoninger, synes jeg. Knus

      Slet
  3. Dem kan jeg godt lide! Tror, de skal på min liste over fremtidige projekter. Tak for inspiration :-)

    SvarSlet
  4. Skønne armbånd.

    Tak fordi du vil dele opskrift med os andre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Isabel og Elafanta: tak og velbekomme. Håber I få dem lavet. Knus

      Slet
  5. Hejsa :)

    Jeg var så heldig i dag at få en blogaward, fra Lone med bloggen "Kreativitet og Mopper".

    Den er videregivet til Lone, fordi hun har en inspirerende og kreativ blog, med under 100 faste læsere.

    Hun har så videregivet denne award, til 5 andre med også under 100 faste læsere og dette var bl.a. mig.

    Jeg har så videregivet den til 5 andre, her i blandt din fine blog :)

    Hvis du tager imod, skal du vælge 5 blogs,som du tildeler en Award.

    Dernæst skal du på din blog skrive, at du har modtaget den af mig. Billedet kan du kopiere fra min blog: http://orlag.blogspot.com/

    Hvis ikke, vil jeg stadig gerne have lov at nominere dig :)

    Hilsner fra Janni

    SvarSlet
  6. Så fine armbånd! Disse vil jeg prøve å lage selv:)
    Kom tilfeldigvis innom bloggen din for en liten stund siden. Syns du har en kjempeflott blogg! Tusen takk for all inspirasjon! Hilsen Sigrid

    SvarSlet
  7. Hej sidder lige og kigger på din blog. Hvor er det nogle flotte armbånd du har fået lavet .(dem med cirklerne) jeg må prøve og lave et, det er jeg nød til 😉

    SvarSlet
  8. Faldt tilfældigt over din blog! Meget inspirende må jeg sige. Tak for at du deler!

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...