fredag den 6. december 2013

Hæklede julekugler- også for begyndere


På Kreative Dage  i Fredericia havde jeg en meget nemt hæklet julekugle med.
Jeg havde håbet, at skulle fylde et juletræ med dem på standen,
for at vise, hvor nemt man kunne lave noget pænt julepynt.
Tiden var ikke lige med mig, men istedet kommer opskriften nu alle læserne tilgode:-)

OPSKRIFT PÅ HÆKLET JULEKUGLE

Brug garnrester og hæklenål, der passer i størrelsen.
Jeg har brugt bomuldsgarn og glimmergarn og hæklenål nummer 3.

Hvor mange masker der skal laves afhænger af, hvor stor eller lille en kugle, man ønsker.
Til den store kugle har jeg slået 26 lm op og den lille kugle er der slået 18 lm op.


Den første række hækles med fm i lm, vend med 1 lm.
Derefter hækles hver række i bagerste lænke med fm, vend hver række med 1 lm.
Når der skiftes farve, gøres det ved den sidste maske på en række,
 lav derefter en lm med den nye farve og vend arbejdet (se billede ovenover)

Hvordan stiberne skal være, afhænger af humør-
den multifarvede kugle har jeg lavet med farver i tilfældigt mønster 
og nogle farver i 1 række, andre i 2 rækker.
Den 2-farvede kugle er lavet med 2 rækker af hver farve.



Hvor mange række der skal hækles afhænger af, hvor bredt arbejdet er.
Et stykke skal hækles 2 1/2 gang længere end bredden,
fx er denne 2-farvede kugle 6 cm bred....


....dvs den skal være 15 cm lang.
Når den sidste række er hæklet, samles endernes korte sider og hækles sammen med fm.
Bryd garnet


Luk kuglen til ved at trække en tråd gennem lænker med passende mellemrum-
se billedet ovenover.


Når der er trukket en snor gennem lænker hele vejen rundt,
trækkes i snoren så hullet lukker sammen.
Hvis hullet er svært at lukke, trækkes snoren gennem de samme lænker 
til hullet er helt lukket til.


Træk snoren om til indersiden og hæft.
Put fiberfyld i kuglen og luk hullet til i den anden ende.
Der skal nok puttes ekstra fyld i, inden hullet lukkes helt til,
for kuglen skal fyldes rimelig godt op, så den holder formen og top og bund (hvor hullerne blev lukket)
bliver presset pænt ud.
Hæft tråden og træk den ind i kuglen.
Til sidst trækkes et pænt bånd gennem kuglen.



5 kommentarer:

  1. De er rigtig fine, og de er jo superenkle og dekorative. Jeg kunne godt finde på at lave dem som en juleværtindegave.

    SvarSlet
  2. Dejlige farver Heidi. God weekend, Stine:)

    SvarSlet
  3. Du er intet mindre end ge-ni-al! Skide smart at lave dem på den her måde. Det er så besværligt når man hækler rundt om kuglen. Tak for inspiration :) klem Pernille

    SvarSlet
  4. Wauw! Se det må selv jeg jo kunne finde ud af- lm og fm kan jeg i hvert fald ; )

    Det må altså prøves - tak!

    SvarSlet
  5. De er simpelthen bare så fine.. Jeg kan desværre ikke hækle, men ville elske at have sådan nogle hængende. Super skønne...

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...