torsdag den 6. september 2012

Hæklede flyvende svaler


Et par smukke flyvende svaler tikkede ind på Pinterest den anden dag,
 men der var desværre ingen opskrift til.
Søde var de, og derfor måtte jeg selv igang med min egen version-
som jeg naturligvis gerne deler med jer.

OPSKRIFT PÅ FLYVENDE SVALER

hæklenål: 1,75

forkortelser:
MR: magisk ring
lm: luftmaske
fm: fastmaske
stgm: stangmaske
hstgm: halv stangmaske
km: kædemaske
indtg: indtagning


Krop:

1. 6fm i MR
2. 2fm i 1m x3, 1fm, 2lm, hstgm i 2.maske fra nålen, 1fm i samme maske som den sidste fm inden lm,
2fm i 1m x2, 1km
3. vend med 1lm, 2fm
4. vend med 1lm, 3fm (den sidste fm skal laves i svalens hoved)
5. vend med 1lm, 2fm i 1m, 1fm, 2fm i 1m
6. vend med 1lm, 2fm i 1m, 3fm, 2fm i 1m
7-10. 1fm i hver m, vend hver række med 1lm
11. (ingen lm til at vende med) start i 2. maske fra nålen: 4fm, 1 fm indtg
12. vend med 1lm, 5fm
13. 10 lm, start i 2. maske fra nålen: 4fm, 3 hstgm, 2 stgm, 1km i fuglens 3. maske
14. 8 lm, start i 2. maske fra nålen: 3fm, 2 hstgm, 2 stgm, 1km i fuglens sidste maske

BRYD GARNET

Øverste vinge:
Begynd midt på fuglens ryg, så når første række er hæklet lander man i sidste maske før fuglens hoved.

1. hæft med 1fm, 1hstgm, 1 stgm, 2 stgm i 1m
2. vend med 2lm, spring første maske over, 1 stgm, 3fm, fortsæt ud af fuglens ryg: 2fm
3. vend med 1lm, 3fm, 1stgm indtg, 1 stgm
4. vend med 1lm, 2fm indtg, 1km
5. vend med 1lm, 1fm, 2 stgm
6. vend med 2 lm, 1 stgm indtg, 1 hstgm
7. vend med 2lm,  2 stgm
8. vend med 2 lm, 1 stgm indtg
9. vend med 1 lm, 1 fm

BRYD GARNET

Nederste vinge:
Begynd i maske inde ved hovedet (den 2. vendemaske fra rækken efter hækling af hovedet)

1. før nålen igennem masken og lav 2lm, 1 stgm i samme maske som starten af lm, 1 stgm, 1 hstgm, 3fm
2. vend med 1lm, 3 fm, 1 stgm, 1 stgm indtg
3. vend med 2 lm, 1 stgm indtg, 3 fm
4. vend med 1 lm, spring første madske over, 2fm indtg
5. vend med 2 lm, 3 stgm
6. vend med 2 lm, 1 stgm indtg, 1 hstgm
7. vend med 2 lm, 2 stgm
8. vend med 2 lm, 1 stgm indtg
9. vend med 1 lm, 1 fm

BRYD GARNET

Hæft alle ender bagpå fuglen



24 kommentarer:

  1. Hvor er de søde, og hvor er det flot at du sådan lige kan gennemskue opskriften og deler den m andre :-)

    Kh

    Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg ved ikke om jeg har lavet dem ligesom det billede jeg så, men formen har jeg siddet og studeret og så blandet det sammen med den viden jeg har om hækleteknik- måske jeg skulle lave et indlæg om det en dag.

      Slet
  2. Kære Heidi..

    det er da helt vild hvad du kan med en hækelnål, hvor er de bare fine og flotte... jeg er meget imponeret...

    Smil Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Hi Hi- jeg hygger med min hæklenål (eller strikkepinde) og nogle gange kræver det mange forsøg inden jeg er tilfreds, når jeg udvikler noget. Som fx svalerne her, så har jeg lavet vingerne MANGE gange, jeg vil have den helt rigtige facon, så hvis den på en enkelt række ikke er iorden, piller jeg op og gør noget andet. Og desuden må mønstret ikke være for kompliceret når jeg bagefter skal skrive det ind.

      Slet
  3. Hej Heidi
    De er helt helt skønne.. Du er så dygtig:))) jeg er så glad for mine kaktusser:)))) de får rigtigt meget opmærksomhed af gæster;)
    Knus fra charlotte
    Ps jeg tror jeg afprøver svale opskriften:)))

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen du skal da afprøve svalerne her. De er lige i trend med tiden, og kunne godt se dem på en nederdel hvor de flyver lidt opad. Sådan en rundskåret nederdel, så der kommer lidt halvtredser look over det.

      Slet
  4. Ej hvor er de fine... De passer da lige som pynt på en kjole eller en pude eller....
    :o) Karina

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, ikke:-) Man kan jo bare bruge en større eller mindre hæklenål, alt efter hvad man ønsker. Idéeen med en pude, kunne jeg også lige se; sådan en sød småblomstret Liberty eller noget grafisk med trekanter i baggrunden og så et par store svaler i kontrast farve. Håber du får brugt opskriften

      Slet
  5. Wow! Waw! Nøøøøj :O
    Så har jeg da en overspringshandling til weekenden :D Fedt

    SvarSlet
    Svar
    1. He he- kender ALT til det med overspringshandlinger. Men tror du kan gøre det på en times tid for et par stykker, og det kan være godt at rense hjernen.

      Slet
  6. Tak for opskriften - de er bare så fine:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme, og tak- de er jo lige i tidens trend og kan bruges til mange projkter.

      Slet
  7. Hvor er de fine. Tak for du deler :)
    Du er velkommen til, at kigge forbi min blog, hvor der i øjeblikket
    er gang i 4 give-aways. Bla. en fra Tante Grøn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak og velbekomme. Håber der er nogen der få glæde af dem. Jeg må hellere en tur forbi dig på bloggen:-)

      Slet
  8. Skønne svaler, tak for opskriften, knus Stine:)

    SvarSlet
  9. Avra, hvor er de fine!
    Tak for opskriften. Den må helt sikkert komme på min to-do-liste.

    SvarSlet
  10. Hi, I love these swallows - I don't suppose you know of anyone who has translated this pattern into English? They would look amazing on my kitchen wall. Thanks. xx

    SvarSlet
    Svar
    1. Did you find the pattern? I am really interested in using it:)

      Slet
  11. Thank you so much, really looking forward to using the pattern. You are so kind! xx

    SvarSlet
  12. Hello!

    Is it possible to have the patternin english please? I would love to make these beautiful swallows.
    Thank you very much.

    Quoc Yen

    SvarSlet
  13. Has anybody translated this into English? I would love to make these birds! :)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...