tirsdag den 10. januar 2012

Skal vi lege kransekage?

Min datter har en pæn lille samling af hæklede kager.
Nu kan hun tilføje samlingen med denne kransekage.
Kransekagen var egentlig tænkt til at skulle være færdig til nytårsaften- men men men; tiden går og klokken slår:-)
 Men kransekage er jo også til bryllupper, runde fødselsdage, barnedåb og forårets konfirmationer.

Her kommer opskriften.

Garn: alt garn med en løbelængde på ca 140m
Hæklenål: 2

MR: magisk ring
fm: fastmaske
indt: indtagning
*-*: gentag
tallet i parentes indikerer hvo mange masker der skal være

BEMÆRK: rullerne skal fyldes med fiberfyld efterhånden som den bliver længere, ellers bliver det svært at fylde den til sidst. Jeg bruger en lille spids saks til at stoppe fiberfyldet i med.

Top:
1. 6fm i MR
2. 2fm i hver m (12)
3. *2fm i 1m, 1m* (18)
4. 1fm i hver m (18)
5. *1fm indt, 1fm* (12)
6. 1fm indt 6 gange (6)
Luk af
Fyld med fiberfyld, inden hulles lukkes til

Kranse:
1. 6fm i MR
2-? 1fm i hver m
Luk af

Der laves så mange kranse, man har lyst til. Hver krans hækles ca. en centimeter længere (de sidste kranse måske lidt mere end en centimeter) Den første krans skal laves af 6cm lang rulle.

Alle kransene syes sammen ved at stoppe den "runde" ende lidt ind i den åbne ende

Dernæst syes glasuren på med hvidt garn.


Alle ringene syes sammen og der pyntes med flag og små knallerter.

Knallerterne har jeg lavet af træperler, som jeg har limet sammen, og derefter limet på kransekagen.
Flagene har jeg lavet af cocktailpinde, der er klippet til, ca 1,5-2cm og sat flag klistermærker omkring.


HUSK: børn under 3 år skal ikke lege med denne uden opsyn, da de små dele kan falde af og sluges. Men den er jo også sød som pynt- og forøvrigt ikke kun for børn

Er kager ellers noget, der ønskes flere opskrifter på?

2 kommentarer:

  1. Hvor er den fin :)
    Så var det, det perlerne og flagene var til, den havde jeg godt nok ikke regnet ud :)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...